Bestaat er nog een automonteur die zowel een DAF Truck als een Ferrari soepel kan laten snorren? Dacht het niet. Toch zoeken opdrachtgevers, bureaus en zelfstandigen zich te pletter naar die fameuze webninja’s, de experts die grandioos werk afleveren in elke denkbare vorm die het internet kent. Voor MacFan vroeg ik Adobe-expert Mihai Corlan waar een aspirant-developer de heilige graal kan vinden. Omdat het tijdschrift dit artikel kort voor de gang naar de drukker heeft geschrapt wegens ruimtegebrek, publiceer ik het hier.
De zaal zit vol professionals die dagelijks aan websites werken. Toch gaat slechts 1 hand omhoog als Mihai Corlan vanachter het spreekgestoelte op de Amsterdamse FITC-conferentie vraagt wie met Adobes vlaggenschip Dreamweaver werkt. Te log en complex? Of te ouderwets? Geen van beide, valt op te maken uit andere antwoorden. De webmannen en -vrouwen uit heel Europa die de driedaagse conferentie bijwonen, volgen vooral het pad dat ze ooit ontdekten toen ze nóg jonger waren en meer tijd hadden. Moet er iets nieuws gebeuren, dan halen ze hun vertrouwde gereedschap uit de kast – en dat is voor velen toch weer het aloude universele Photoshop.
Daar sta je dan, in een wereld vol creatieve software. Natuurlijk kun je met Photoshop websites ontwerpen, maar het was altijd een naar klusje om zo’n design om te zetten in code en de juiste bestanden voor het artwork. Vraag het maar aan je Photoshop-vrienden en laat achteloos de benaming Slice Tool vallen, of in het Nederlands Segmentgereedschap. Dat is een nuttig ding om een Photoshop-document in webklare brokken te snijden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen mikken met de muiswijzer. En als het resultaat niet bevalt, begin je van voren af aan.
Toch hoeft geen enkele webontwerper meer nachtmerries te beleven over het eeuwige slicen; sinds september neemt Photoshop dat werk over, als je het document netjes opbouwt in lagen met namen die voldoen aan eenvoudige regels. En wie gebruikt deze optie Photoshop Generator in een zaal vol pro’s? Inderdaad, wederom bijna niemand.
Mihai Corlan ziet maar één verklaring: ‘Deze mensen zijn zo druk bezig voor hun klanten dat ze geen tijd hebben om te experimenteren. Er komt enorm veel informatie op ze af over nieuwe ontwikkelingen en gereedschappen, niet alleen van Adobe. Een gereedschap als Photoshop Generator blijft dan gemakkelijk minder bekend dan je zou verwachten.’
Complexiteit is de grote vijand van de webontwikkelaar, vindt Corlan. ‘Het is moeilijk en die complexiteit gaat niet meer weg. Er zijn dus betere gereedschappen nodig. Kunnen we het geheel nog wel beheersen? Als Adobe-evangelist moet ik veel gereedschappen kennen en demonstreren, maar ik hoef er geen productie mee te leveren. Wij zoeken nog steeds naar de toverdoos die design en code combineert.’
En zolang die zoektocht gaande is, wat adviseert hij dan aan aspirant-webninja’s?
‘Discipline. Begin met het leren van zoveel mogelijk vaardigheden en werk jezelf omhoog. Blijf leren om aan de top te blijven. Het kan nog steeds, zelfs als zelfstandige. Maar meestal ben je nu beter af in een team, zeker als je je daar kunt specialiseren. Dat geeft het brein meer ruimte. Als je echt een webninja wilt worden, moet je uit je comfort zone komen.’